پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118807
سونامي ۵ ميليون کارجو در راه بازار کار
تاریخ انتشار : 1393/06/17 08:44:53
نمایش : 1243
تعداد بيکاران فعلي کشور ۲.۵ ميليون نفر است که دستکم ۱.۲ ميليون از آن فارغ التحصيل دانشگاهي هستند. استانداردهاي آماري مي‌گويد بيکاري افراد زير ۳۰ سال در ايران داراي بحران است و اين وضعيت تا سال ۱۴۰۰ نيز ادامه خواهد داشت.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، بيکاري هزارن کارجوي جوان همچنان به عنوان بزرگترين مشکل کشور مطرح بوده و طبق آمارهاي موجود نرخ بيکاري بالاي جوانان زير ۳۰ سال ايران، نشان از وجود بحران در اين بخش دارد. دولت تدبير و اميد در بيش از يکسال گذشته از زمان آغاز فعاليت خود، همواره بر بزرگ بودن معضل بيکاري در کشور تاکيد داشته است.

بيش از ۲ ميليون و ۵۰۰ هزارنفر که يک ميليون و ۲۰۰ هزارنفر از آنها تحصيل کرده دانشگاهي هستند در بيکاري مطلق به سر مي برند و با ورودي دانشگاه ها در سال هاي اخير، انتظار مي رود بزودي و طي دو سه سال آينده تنها تعداد فارغ التحصيلان دانشگاهي جوياي کار کشور به بيش از ۵ ميليون و ۵۰۰ هزارنفر بالغ شود.

براساس گفته کارشناسان بازار کار، به دليل تاخير در ورود به بازار کار متولدين دهه ۶۰ انتظار مي رود پيک تقاضا براي کار دستکم تا نيمه دهه ۹۰ نيز ادامه داشته باشد. در حال حاضر، براي برخي فرصت هاي شغلي موجود در کشور تا صدها و بلکه هزارن نفر داوطلب مي شوند.

يکنواخت شدن و نزديک بودن نيازها و نگاه کارجويان فارغ التحصيل دانشگاهي به مقوله اشتغال که پس از طي دوران دانشگاه در بين کارجويان شکل مي گيرد باعث ايجاد تجمعات بزرگ بيکاري در برخي رشته مشاغل و از آنسو خالي شدن برخي رشته مشاغل ديگر به ويژه در بخش هاي مهارتي، فيزيکي و نيروي کار ساده شده است.

مقامات وزارت کار مي گويند در حال حاضر تقريبا در بخش نيروي کار ساده و جويندگان کار زيرديپلم، مشکل خاصي وجود ندارد و اغلب افرادي که در اين شرايط به سر مي برند بسيار آسان تر از جويندگان شغل داراي تحصيلات بالاتر از ديپلم وارد بازار کار مي شوند!

علي ربيعي وزير تعاون، کار و رفاه مي گويد ذائقه کارجويان به مقوله کار تغيير يافته و کشور با کارجوياني از يک جنس و نيازهاي شديدا نزديک به هم مواجه است. وي معتقد است ۲ ميليون فرصت شغلي در کشور وجود دارد که کسي حاضر به انجام آنها نيست.

بي ميلي کارجويان ايراني به ويژه افرادي که داراي مدارک دانشگاهي هستند نسبت به برخي مشاغل اتفاقا پُردرآمد و عدم تلاش براي يادگيري فنون آن مانند مشاغل مربوط به ساختمان، باعث بازشدن فضاي کار براي نيروهاي کار غيرمجاز خارجي به ويژه افاغنه شده تا جايي که کارگران ناواردي که تا ديروز از مرزهاي پهناور شرق کشور به صورت کاملا غيرقانوني وارد کشور شده بودند، امروز به استادکاراني ماهر تبديل شده اند که متعاقب آن درآمدهاي بالايي نيز دارند.

در حال حاضر، يک کارگر غيرمجاز تبعه افغانستان در ايران که به کار ساده در بخش ساختمان و نه بخش هايي که نيازمند مهارت خاص است، اشتغال دارد روزانه ۴۰ تا ۵۰ هزارتومان درآمد دارد که با احتساب فعاليت بين ۲۰ تا ۲۵ روز در ماه، حداقل ۸۰۰ هزارتومان تا يک ميليون و ۲۵۰ هزارتومان خواهد شد.

مسئولان دولت تدبير و اميد هشدار مي دهند روند ورودي هاي به بازار کار تا سال هاي آينده نيز ادامه خواهد يافت و در اينباره معاون اشتغال وزير کار عنوان کرده تعداد شاغلان کشور از ۲۲ ميليون نفر فعلي به ۳۵ ميليون نفر در سال ۱۴۰۰ خواهد رسيد.

حسن طائي معتقد است آمار بيکاران کشور بر اساس تعريف کامل و بزرگتري که از مفهوم بيکاري بر مبناي محاسبه افرادي که وارد بازار کار شده ولي شغلي به دست نياورده اند، از آمار اعلام شده فراتر است.

اين مقام مسئول وزارت کار عنوان کرد: با هدفگذاري هاي انجام شده اگر سالانه يک ميليون فرصت شغلي جديد ايجاد شود، در سال ۱۴۰۰ وضعيت مطلوبي در اشتغال زايي خواهيم داشت.

در عين حال، حسن فيروزآبادي قائم مقام وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي اعلام کرد ظرف ۷ سال آينده ۵ ميليون نفر نيروي جديد متقاضي کار وارد بازار کار خواهند شد که سرمايه گذاري هاي لازم براي ايجاد اشتغال اين تعداد متقاضي شغل، خارج از توان ملي است.

قائم مقام وزير کار افزود: معتقديم که در مشاغل خُرد جاي کار بسياري است و ديگر اينکه در مشاغل خانگي به دليل گستردگي، قشر جمعيتي که وارد بازار کار مي‌شوند بسيار چشمگير است.

فيروزآبادي افزود: مجبور هستيم به سمتي برويم که تعاوني‌ها و کارگاه‌ هاي کوچک که از فضاي اقتصادي خانواده‌ ها و با سُنت‌ هاي ما مطابقت دارد استفاده کنيم و اين ظريفت پنهان را مورد بررسي بيشتر قرار دهيم و در برنامه‌هاي دولت قصد داريم در اين جهت حرکت کنيم.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html